Kolonoskopija atliekama, siekiant diagnozuoti: kolorektalinį vėžį, uždegimines žarnų ligas, infekcinius ir neinfekcinius kolitus, polipus ir kt. Rekomenduojama kreiptis į gydytoją pastebėjus šiuos simptomus:

• Kraujavimas tuštinantis,
  • Staiga pakitęs tuštinimosi pobūdis,
  • Staigus ar nepaaiškinamas svorio kritimas,
  • Pilvo skausmas,
  • Sutrikusi žarnyno veikla.

Kolorektalino vėžio grėsmė ir kolonoskopijos svarba

Kolorektalinis vėžys yra auganti problema visame pasaulyje. Yra sukurtos „screening“ sistemos, siekiant diagnozuoti kolorektalinį vėžį, tačiau šis ištyrimas taikomas tik pacientams po 50 metų amžiaus. Dažnai teigiamas slapto kraujavimo išmatose testo rezultatas yra jau pažengusios ligos požymis ir atlikus testą toliau visada atliekama kolonoskopija diagnozei nustatyti . Esama tam tikrų ,,aliarmo simptomų“, kurie turėtų suneraminti ir pagalvoti apie kolonoskopinį ištyrimo kolorektalinio vėžio ištyrimo tikslu: kraujo ar gleivių priemaiša išmatose; nemotyvuotas subfebrilus karščiavimas; tuštinimosi pobūdžio pasikeitimas ar besikaitaliojantis viduriavimas su vidurių užkietėjimu, svorio kritimas. Taip pat šis tyrimas rekomenduojamas pacientams, kuriuos vargina tuštinimosi sutrikimai bei kurių šeimoje esama žarnyno vėžio atvejų.

Kaip šiam tyrimui pasiruošti?

Kolonoskopiniam tyrimui būtina paruošti žarnyną specialiais tirpalais, kurie sukelia viduriavimą, siekiant, kad žarnynas būtų švarus, ir būtų galima kuo geriau apžiūrėti galimus pakitimus.

Ar kolonospijos tyrimas skausmingas?

Kolonoskopija (storojo žarnyno tyrimas) gali būti skausminga dėl keleto priežasčių: tyrimo metu lanksčiu endoskopu detaliai apžiūrimi visi storžarnės segmentai, tame tarpe linkiai, pro kuriuos praeinamumas endoskopu kartais būna apsunkintas, skausmingas; tyrimo metu pučiamas oras, siekiant detaliai apžiūrėti gleivinę – dėl to jaučiamas veržimo, tempimo, raižymo jausmas; tyrimo toleranciją gali apsunkinti anamnezėje buvusios intervencijos pilvo ertmėje: atviros ar laparoskopinės operacijos, Cezario pjūvio operacijos.

Kuo ypatingas šis tyrimas su anestezija?

Tyrimas, kuomet jis atliekamas su anestezija, parankus keliais požiūriais: tyrimo metu pacientas miega, nejaučia jokio diskomforto, pasiekiama miorelaksacija (raumenų atsipalaidavimas), todėl tyrimą techniškai lengviau atlikti, jis užtrunka trumpiau, galima geresnė gleivinės vizualizacija; ir svarbiausia – tai yra ženkliai mažesnis stresas pacientui.

Kiek trunka tyrimas?

Kolonoskopijos tyrimas gali užtrukti nuo 15 iki 30minučių.

Konsultuoja Biofirst klinikos gydytoja, gastroenterologė E. Rambynienė.